Lode Vermeersch daagt je uit stil te staan bij dat korte maar moeilijke woord ‘cultuur’. Cultuur is een term die we makkelijk in de mond nemen, al bedoelen we er soms zeer verschillende dingen mee. Het is ook een term die regelmatig in beleidsteksten wordt neergepend, vaak zonder duidelijke bijsluiter over de bestanddelen (en bijwerkingen) ervan. Misschien is de zogenaamde culturele functie van de sociaal-culturele organisaties daardoor wel een van de minst (be)grijpbare.
Misschien kunnen we niet onder woorden brengen wat het precies is, toch voelen we wel aan dat cultuur belangrijk is. En goed. Maar het is zo moeilijk uit te leggen waarom. We blijven vaak steken in anekdotes of in forse believers talk.
In deze sessie lijn je eerst de verschillende betekenissen van cultuur uit en ga je na welke de meest actuele is. Je werkt die specifieke kijk op cultuur verder uit vanuit het perspectief van de lerende volwassene en vanuit het sociaal-cultureel werk. Zo zet je samen de stap van een analyse van cultuur naar een levendige culturele praktijk. Gaandeweg beantwoord je daarmee vragen als: Wat leren mensen als ze over cultuur leren? Staat cultuur in functie van iets anders, of staat het op zichzelf? Wat moet een (sociaal-culturele) organisatie doen om een culturele functie te vervullen in de samenleving?
Lode Vermeersch werkt sinds 2007 als onderzoeksexpert aan de multidisciplinaire onderzoeksinstelling HIVA-KU Leuven. Centraal in het onderzoekswerk van Lode Vermeersch staan de thema’s: levenslang en levensbreed leren, kunst- en cultuureducatie, geletterdheid, cultuurbeleid en sociaal-cultureel werk.