Dubbel inspelen op maatschappelijke ontwikkelingen

“Mensen die zich zorgen maken over mensenrechten, sociale rechtvaardigheid of het milieu, moeten begrijpen dat ze uiteindelijk niets kunnen veranderen zolang ze de media niet veranderen”, aldus Amerikaans mediaspecialist McChesney. DeWereldMorgen.be voegt de innovatieve daad bij het woord.

kel2Tijdens het innovatietraject ging vorig jaar een groepje professionals uit het sociaal-cultureel volwassenenwerk aan de slag met het thema ‘Maatschappelijk engagement’. Een zoektocht naar innovatieve praktijken uit het werkveld bracht hen al snel via Get Basic, een beweging die ijvert voor democratisering van de media, bij het online platform DeWereldMorgen.be. Socius werpt een blik achter de schermen van deze innovatieve praktijk.

Wat proberen jullie met DeWereldMorgen.be juist te bereiken?
Keltoum Belorf: “DeWereldMorgen.be wil mensen mondiger maken en hen leren hoe zij op een actieve en kritische manier aan de media en het mediadebat kunnen deelnemen. Media zijn te belangrijk en hebben een zodanige impact dat er liefst zoveel mogelijk mensen bij betrokken worden.”

Met ‘betrokken’ bedoelen jullie het opnemen van een actieve rol.
KB: “De samenleving kan bestuurd en gestuurd worden door burgers, door de staat en/of door de markt. DeWereldMorgen.be probeert mensen sterker te maken om hun rol als burger te kunnen spelen. We geven burgers niet alleen een stem in de media. Ze maken ook het nieuws. Op die manier proberen we beheersrisico’s tegen te gaan. Dat zijn risico’s die verbonden zijn met de (be)sturing van de samenleving.”

dwmHet gaat dus over veel meer dan het louter verlenen van een platform aan personen met een vlotte pen.
KB: “Er lopen heel wat niet-beroepsjournalisten rond die veel weten over een bepaald onderwerp, die hun wijk, dorp of stad goed kennen, die fantastische amateurfotografen zijn, of die gewoon heel goed kunnen schrijven. Het rapporteren over wat er rondom ons gebeurt is een eerste niveau van inspelen op maatschappelijke ontwikkelingen. Het feit dat burgers zich daar zelf rond organiseren als een tegenbeweging in een overgecommercialiseerd en kapitalistisch gestuurd medialandschap, is het tweede niveau van inspelen op maatschappelijke ontwikkelingen. We besteden een groot deel van onze tijd en energie aan het begeleiden, helpen en ondersteunen van burgerjournalisten die dus op tweeërlei wijze inspelen op maatschappelijke ontwikkelingen.”

Identikit
Naam: Keltoum Belorf
Organisatie: DeWereldMorgen.be
Beroep: Communicatie coördinator
Meer info op DeWereldMorgen.be.

Laat wat van je horen

*