Een verhaal van passie en dromen

Dat jongeren en kinderen de toekomst zijn, is een overtuiging die Sihame El Kaouakibi niet vreemd is. De oprichtster van ‘Let’s go urban’ en auteur van ‘#Believe’ zal op 22 mei die visie ongetwijfeld delen tijdens het Innovatiefestival. Socius polste alvast naar een eerste introductie op haar verhaal.

Mensen kennen je vooral van ‘Let’s go urban’. Wat is ‘Let’s go urban’ en waarom ben je met dit project gestart?
Sihame El Kaouakibi: “Let’s go urban is een organisatie die in Antwerpen een aanbod voorziet dat stadsjongeren van elke sociale, economische of culturele achtergrond bij elkaar brengt rond passie. Passie is iets heel positiefs. Vanuit dit positieve worden we echter geconfronteerd met de realiteit van een grootstedelijke context die heel wat uitdagingen met zich mee brengt: verarming, een diversiteit in de bevolking die nog niet volledig aanvaard wordt, jongeren die ongekwalificeerd uitstromen of niet goed georiënteerd zijn op school …

Wij willen vooral investeren in een persoonlijk traject voor jongeren. Eigenlijk komen ze bij ‘Let’s go urban’ samen om te dansen, te sporten of om met muziek en media bezig te zijn. Ze worden hierbij gecoacht door professionele docenten die didactisch sterk zijn en kennis en kunde kunnen meegeven. Het is niet alleen de bedoeling jongeren een netwerk te geven, maar ook en vooral hen te overtuigen dat zij met hun talent verder kunnen geraken … als ze het zelf willen. Dit is dus echt een ‘#Believe’-verhaal, waarbij we zeggen: ‘Kijk, als je iets wil, welke afkomst je ook hebt of met welke uitdagingen je te kampen hebt, het kan anders. Wij zullen de condities scheppen, maar jij moet het doen’. Dit is ook de filosofie achter ‘Let’s go urban’.”

Ben jij gestart met dit project omwille van hiaten die je zag in het aanbod?
SEK: “Ja, absoluut. Ik heb school gelopen in Antwerpen en volgde een lerarenopleiding. Van daaruit wist ik dat het curriculum helemaal niet meer draait om persoonlijke ontwikkeling. Wanneer het gaat over de nieuwe generatie jongeren is er een gebrek aan visie en ambitie. Het onderwijs moet een kompas zijn naar dromen, naar passies, naar zelfkennis, naar perspectieven. Het moet ervoor zorgen dat jongeren die een school binnenkomen als ‘jongens’ of ‘meisjes’, naar buiten kunnen gaan als mannen en vrouwen die gelukkig en zelfzeker zijn. Die met beide voeten op de grond staan en die een netwerk en discipline hebben. Jongeren moeten beschikken over ondernemingszin en verantwoordelijkheid, en vooral nog heel veel goesting en passie hebben om voor hun dromen te gaan. Net die passie en goesting ontbreken aan het einde van de rit in het onderwijs. Nochtans ligt daar de sleutel tot participatie of succes. Toen ik 21 jaar was voelde ik mezelf ook niet aangesproken door het diversiteits- of jongerenbeleid. Ik was het gewoon beu. Je moet niet spreken over diversiteit, je moet divers zijn. Je moet niet spreken over vernieuwing, je moet vernieuwend zijn. Ik vond het als lid van die generatie belangrijk om zelf mijn verantwoordelijkheid te nemen en zelf te investeren. ‘Let’s go urban’ is daar het resultaat van.”

Bestaat jullie doelgroep enkel uit maatschappelijk kwetsbare jongeren?
SEK: “We hebben hier iedereen in huis: zowel de rijksten als de armsten, zowel jongeren die het niet goed doen op school, als jongeren die succesvol hun masterdiploma halen. Dat is de kracht van ‘Let’s go urban’. We bereiken de nieuwe generatie stadsjongeren omdat we niet meer uitgaan van clichés of vooroordelen. Als je een jongere naar waarde schat en au sérieux neemt, dan zal die zich aangesproken voelen. Hoe maatschappelijk kwetsbaar hij of zij ook is. Het is ook heel belangrijk dat net de zwaksten in onze maatschappij in contact komen met de sterksten. Zodat ze hun netwerk kunnen verbreden en kunnen zien dat het anders kan en dat er een andere weg mogelijk is.“

Wat zijn de succesfactoren van ‘Let’s go urban’?
SEK: “Het is een complex verhaal, maar sowieso de filosofie dat je in elk individu moet geloven, talenten moet erkennen en perspectieven moet bieden. ‘Walk the talk’ dus: het is belangrijk dat je de dingen die je zegt ook uitstraalt en waarmaakt. En het gegeven dat je ambitieus moet zijn voor die nieuwe generatie. Je mag de lat hoog leggen. Jongeren boeken ook echt resultaten. Dat maakt dat je op een gegeven moment ambassadeurs krijgt van je project en dat veroorzaakt dan weer een sneeuwbaleffect.

We gaan ook altijd uit van het positieve. We vertrekken niet vanuit een deficit, een stigma, een slachtofferrol of iets dat ontbreekt in het leven van de jongere. We vertrekken vanuit hun kracht en dan zien we wel verder. Als er iets is dat we kunnen doen, zullen we het doen. We gaan nooit op straat mensen ronselen. De jongeren moeten zelf naar ons komen. Het is makkelijker om mensen zo verder te brengen in hun leven dan dat je eraan moet trekken.”

Welke dromen koester je nog voor ‘Let’s go Urban’?
SEK: “Momenteel geef ik vooral lezingen over mijn boek ‘#Believe”. Mijn missie is om zoveel mogelijk mensen te overtuigen van het feit dat we allemaal vernieuwde Belgen zijn. Dit wil eigenlijk zeggen dat we allemaal mensen zijn die kritisch-optimistisch zijn, die hun verantwoordelijkheid kunnen nemen en die met heel veel goesting hun leven in eigen handen kunnen nemen. Daarbij wil ik zoveel mogelijk actoren overtuigen van het ‘#Believe’-verhaal. Ik wil hen overtuigen van het feit dat we moeten stoppen met jongeren af te remmen, dat we vooral moeten inspireren en dat we perspectieven moeten bieden. Kortom, ik wil dat zoveel mogelijk actoren hun social responsibility opnemen.”

Sihame El Kaouakibi op het Innovatiefestival van 22 mei

Meer weten over ‘Let’s go urban’ en #Believe? Schrijf je dan in voor de lezing van Sihame El Kaouakibi op 22 mei tijdens het Innovatiefestival van Socius in het STUK in Leuven.

Laat wat van je horen

*