14. Nieuwe mensen aantrekken en nieuwe activiteiten ontwikkelen

Hoe verhoud je je als vereniging ten opzichte van het toenemende belang van internet en sociale media?

Nieuwe mensen aantrekken

Web 2.0 is de term om belangrijke verschuivingen aan te duiden in de manier waarop mensen omgaan met het internet. We zien dat gebruikers in toenemende mate zelf zorgen voor de inhoud op het web (user generated content). Die inhoud wordt steeds meer verzameld en gedeeld via RSS of embedding van foto en video,… (sharing). Op deze manier ontstaan steeds meer online gemeenschappen rond gedeelde interesses (community).

Mensen leven tegenwoordig in netwerken die een mengeling zijn van aloude gedragspatronen met nieuwe, sterk gemedieerde contexten waarin het internet een grote rol speelt; denk maar aan Facebook en andere sociale netwerksites. Een nieuw element dat hier opduikt is bijvoorbeeld dat personen zelf het knooppunt van verbindingen worden, waar voorheen sociale relaties en netwerken meer plaatsgebonden waren of werden gestructureerd via ideologische of maatschappelijke organisaties als vakbond, mutualiteit of vereniging.

Deze nieuwe situatie verschilt grondig met het kader van waaruit we tot nu toe dachten over het organiseren van ontmoeting en gemeenschapsvorming. Het is een uitnodiging om op zoek te gaan naar nieuwe vormen van verenigingswerk en aansluiting te vinden bij het digitaal communitygebeuren.

Nieuwe activiteiten ontwikkelen

Het is al eerder gezegd: het internet is niet langer een virtuele realiteit, maar wordt een reëel aspect van het dagelijks leven van steeds meer mensen. Zo bekeken kan bloggen net zo goed een activiteitengebied zijn als sport, koken, toneel of museumbezoek. Het is als bezigheid ook lang niet zo asociaal als het lijkt: via het web ontstaat een hele interactie tussen individuen en groepen, die tot in het ‘echte’ leven kan doorlopen.

Een heel mooi voorbeeld is www.buurtwijzer.be, een project van Johan Desender (Centrum voor Basiseducatie Brugge). Deze site is tot stand gekomen in het verlengde van de internetcursussen die in het centrum werden georganiseerd. De mogelijkheid die geboden wordt om een eigen website te bouwen geeft mensen niet enkel de kans om hun  internetvaardigheden te ontwikkelen. Het is  tegelijk een vorm van zelfexpressie en communityvorming: de verschillende cursistensites vormen samen een heel netwerk en verbeteren de virtuele én de reële contacten tussen mensen.

TIP

Lees het artikel over ICT en sociaal gedrag op de SoCiuS Kennisbank. Het is een uittreksel uit de omgevingsanalyse die SoCiuS ontwikkelde in voorbereiding op de beleidsplanning in het sociaal-cultureel volwassenenwerk. Meer hierover vind je onder het thema Beleidsplanning op de website van SoCiuS

Reacties

U moet ingelogd zijn om reacties te kunnen bekijken en/of te posten, en om de artikels af te drukken.