15. Sociale netwerken: Facebook

Ruim 65 % van de Belgische gezinnen heeft toegang tot het internet. Zo’n 40 % daarvan maken gebruik van een sociaal netwerk op het internet.

facebookHet populairste netwerk in België is Facebook, gevolgd door LinkedIn en Netlog. Een op de drie surfers is effectief geregistreerd op Facebook, een vijfde op LinkedIn en één op de zeven op Netlog.  Een vijfde van de Belgische internetgebruikers is geregistreerd bij meerdere sociale netwerksites.

( Uit Statistiekensynthese internet & e-government in Vlaanderen, februari 2009 , www.memori.be)

Sociale netwerksites zijn in. Dus waarom ze niet gebruiken om de bekendheid van je organisatie te bevorderen? Op dit moment is het internet immers steeds minder een virtuele realiteit, maar een reël verlengstuk van wat zich sowieso in het dagelijks leven afspeelt. Facebook is daar een goed voorbeeld van: contacten die je in het echte leven hebt zetten zich online verder en kunnen daardoor nog verrijkt worden.

Een Facebookpagina opzetten

Het ‘standaard’ gebruik van Facebook is het aanmaken van een persoonlijk profiel, waarin je jezelf voorstelt met tekst, foto’s en/of video’s. Je kan vrienden uitnodigen en berichtjes uitwisselen, hen uitnodigen om mee te doen aan bepaalde activiteiten enzovoort.

Sommige organisaties maken de fout om een persoonlijk profiel als organisatiepagina te gebruiken. Dit is tegen de regels van Facebook, en bovendien mis je daardoor een aantal mogelijkheden om je organisatie bekend te maken.

Profielen zijn immers enkel toegankelijk voor vrienden, terwijl pagina’s voor iedere Facebookgebruiker zichtbaar zijn, en zelfs door mensen die zelf geen lid van Facebook zijn.

Facebook PagesHet opzetten van zo’n pagina is eenvoudig: klik www.facebook.com/pages/create.php. Kies ‘Bedrijf, organisatie of instelling’ voor een organistieblog of ‘Lokaal bedrijf of lokale plaats’ voor een lokale afdelingsblog.

Automatisch wordt er, net zoals op een gewone profielpagina, een prikbord aangemaakt en een Infopagina. Door op de knop ‘Bewerken’ te klikken kan je extra applicaties (apps) toevoegen: een plaats voor fotoalbums, een evenementenkalender…

Het prikbord kan je gebruiken om korte berichtjes te plaatsen die bijvoorbeeld verwijzen naar een nieuwe bijdrage op je blog.

Wat is het voordeel?

Zo’n Facebookpagina werkt in zekere zin op dezelfde manier als mond-tot-mondreclame: je vertelt aan vrienden en kennissen waar je in je vereniging mee bezig bent en nodigt hen uit om mee te doen.

Meer weten

Meer details vind je op de Socius Kennisbank en in de Mediapedia van apestaartjaren.be.

OPDRACHT

  • Kijk eens na welke mensen uit je vereniging een Facebookprofiel hebben: geef hun naam in in het Facebook-zoekvenster.
  • Geef een zoekopdracht in Facebook in met de naam van je vereniging

Wat zijn je belangrijkste vaststellingen? Post je reactie als commentaar bij dit bericht.

Reacties

U moet ingelogd zijn om reacties te kunnen bekijken en/of te posten, en om de artikels af te drukken.