5. Waarom bloggen?

Leden en afdelingen van organisaties zetten hun eigen blogs op en brengen op die manier een beeld, een imago van de vereniging in de openbaarheid. Ze kondigen activiteiten aan of brengen er verslag over uit en leggen daarbij accenten die niet noodzakelijk stroken met de manier waarop je als organisatie naar buiten wil treden. Een reden te meer om hier als organisatie bewust mee om te gaan en de nodige ondersteuning aan te bieden. De kwaliteit van afdelingsblogs straalt immers af op de organisatie als geheel.

Persoonlijke en organisatieblogs

Een organisatieblog verschilt in een aantal opzichten van een persoonlijke blog:

  • de blog kan intern gericht zijn (het beoogde publiek is de eigen leden en medewerkers) of op een breder publiek mikken
  • wat gepubliceerd wordt geeft niet gewoon de ideeën van één persoon weer, maar vertegenwoordigt in zekere mate de hele afdeling of organisatie

Voordelen van bloggen

  • De zichtbaarheid van de organisatie op het internet verbeteren: meer resultaten in Google zoekopdrachten, aanwezigheid in portaalsites (gemeentelijke websites bijvoorbeeld) en webindexen (bijvoorbeeld vereniging.start.be)
  • Een creatieve en vernieuwende activiteit aanbieden aan onze leden
  • Relaties leggen met potentieel geïnteresseerden en relaties met leden versterken
  • Interne en externe communicatie verbeteren: een blog als intern afspraken- of verslagboek, als activiteitenkalender…
  • De eigen kennis verhogen over trends, vraag en aanbod in jouw sector: uit het opvolgen wat in gelijkaardige blogs verschijnt kan je veel leren.

OPDRACHT

  • Wat vind je er zelf van? Wat zijn voor jou de belangrijkste voor- en nadelen van afdelingsblogs?
  • Reageer op de onderstaande stellingen:
  1. Web 2.0 is niets voor ons publiek.
  2. Als organisatie moet je mee, anders word je in snelheid genomen door andere initiatieven.
  3. User generated content leidt tot vervlakking en banalisering.
  4. Wij doen hier niet aan mee, want hier heb je geen controle op.

Reacties

U moet ingelogd zijn om reacties te kunnen bekijken en/of te posten, en om de artikels af te drukken.