19. Bepaal je doelstellingen

Waar wil je binnen een paar jaar staan met je blog? Een community opbouwen? Een intern werkinstrument maken? Een bepaald inhoudelijk thema ontwikkelen?

Het antwoord op deze vraag heb je in je missie geformuleerd. Een volgende stap is het vertalen van deze missie in haalbare doelstellingen. Probeer je doelstellingen zo SMART mogelijk te omschrijven.

De letters van SMART staan voor:

  • Specifiek; De doelstelling moet eenduidig zijn
  • Meetbaar; Onder welke (meetbare/observeerbare) voorwaarden of vorm is het doel bereikt
  • Acceptabel; Gaat de doelgroep en/of management deze doelstelling accepteren
  • Realistisch; De doelstelling moet haalbaar zijn
  • Tijdgebonden; Wanneer (in de tijd) moet het doel bereikt zijn?

Voorbeeld

De missie ‘de afdeling meer bekend maken en nieuwe mensen aantrekken’ kan je ondermeer concreet maken met een doelstelling ‘We zorgen ervoor dat binnen twee maand het adres van onze blog opgenomen wordt in minstens 3 belangrijke lokale websites’.

Deze doelstelling is

  • specifiek: je kan precies nagaan of ze is bereikt of niet
  • meetbaar: minstens 3 lokale websites
  • acceptabel: we zijn het er in het bestuur helemaal over eens dat we dit willen gaan doen
  • realistisch: dit is voor ons niet te hoog gegrepen
  • tijdgebonden: binnen twee maand kunnen we nagaan of het gelukt is

Effect

Aan je SMART doelstelling kan je ook nog de vraag naar het effect koppelen: we mogen dan wel onze doelstelling bereikt hebben, maar heeft het ook resultaat gehad? Heeft bijvoorbeeld het feit dat we in 3 websites een link naar onze blog hebben kunnen plaatsen nieuwe contacten of deelnemers opgeleverd?

Om het effect van je blog te bepalen kan je verschillende parameters bekijken:

  • bezoekersstatistieken
  • RSS abonnees
  • aantal berichten/reacties
  • het aantal pagina’s die elke bezoeker bekijkt

OPDRACHT

Vertaal de missie die je in het vorige Ding geformuleerd hebt in een drietal concrete, SMART geformuleerde doelstellingen. Post er hieronder één bij wijze van voorbeeld.

Reacties

U moet ingelogd zijn om reacties te kunnen bekijken en/of te posten, en om de artikels af te drukken.