20. Maak een SWOT-analyse

Hoe haalbaar zijn de doelstellingen die je in het vorige Ding geformuleerd hebt? Heb je de nodige mensen in huis om dit waar te maken? Staat de afdeling er voldoende achter? Is er voldoende tijd beschikbaar om dit te realiseren? Is de motivatie voldoende groot om dit vol te houden?

Het letterwoord SWOT staat voor ‘Strengths, Weaknesses, Opportunities & Threats’. Het is een denkschema waarmee je dit soort vragen kunt onderzoeken.

Strengths staat voor interne sterktes: wat maakt ons blogproject realiseerbaar? Waar zijn wij goed in?

  • wij hebben een groot netwerk van  (mogelijk) geïnteresseerden
  • wij hebben mensen in huis die heel goed zijn in een bepaald thema
  • wij hebben een enthoesiaste bestuursploeg die openstaat voor nieuwe dingen
Opportunities staat voor externe kansen: welke veranderingen in de omgeving creëren kansen?

  • toetreden tot een blognetwerk
  • gemeentelijke websites, websites die rond dezelfde thema’s bezig zijn
  • toenemend aantal internetgebruikers
Weaknesses staat voor interne zwaktes: welke problemen zouden kunnen optreden?

  • gebrek aan technische kennis
  • gebrek aan kennis over bloggen
  • gebrek aan mensen die goed kunnen schrijven
Threats staat voor externe bedreigingen: welke veranderingen in de omgeving kunnen problemen opleveren?

  • imago van het klassieke verenigingswerk
  • gebrek aan belangstelling bij het publiek

OPDRACHT

Praat met de mensen achter de succevolle en minder succesvolle blogs die je in Ding 1 ontdekt hebt, of zet een mini-enquête op via mail. Welke problemen ondervinden zij? Hoe komt het dat hun blog al dan niet goed draait ? Wat voor hulp hebben ze nodig?

Deel je bevindingen als reactie op dit bericht.

Reacties

U moet ingelogd zijn om reacties te kunnen bekijken en/of te posten, en om de artikels af te drukken.